Chill Out ~~ ^_* (kalau tak suka lagu boleh stop kt atas ni)

new updated!


new n3 :-)

# Hot And Cold (Bab 5)
# Hot And Cold (Bab 4)
# Hot And Cold (Bab 3)

* my new email (YM, FB) :"carl_aryana89@yahoo.com"

(^__^)

(^__^)

Kalaulah Hot n Cold dapat peluang ke untuk ke versi cetak.. apa kata kalian?

Sunday, December 27, 2009

Bila Amar Dah Suka Dia 11

“BODOH! Tolol! Bengap! Bongek! Useless!” Berkali-kali tayar kereta yang sudah kemek itu disepak. Tak cukup dengan itu handbag turut di hentak pada cermin kereta Myvi putih miliknya. Juraian air mata semakin laju bila melihat jarum jam sudah bergerak hampir ke pukul 11.00 malam. Kalau macam ni bila aku nak sampai Kuantan? Kereta ni pun satu! Asal tetiba boleh pancit? Waktu macam ni jugak kau nak buat perangai. Lissa hilang idea. Dah tak tau nak fikir apa lagi dah. Mana ada workshop yang buka time tengah malam macam ni. Hmmph! Dia bertinggung di sebelah kereta.


Pandangan tepat jatuh kepada tayar kereta. Makin lama dipandang, makin banyak sebak bertandang. ”Asal malang sangat nasib aku malam ni? Dah la kena paksa buat kerja bukan dalam waktu yang sepatutnya. Lepas tu kena pulak menghadap muka manusia yang berhati lembu macam Azmi ngokngek tuh! Ya Allah... Tabahkan lah hati aku.” Kedua-dua tangan meraup muka. Sungguh Lissa dah hilang punca!


”Dalam situasi macam ni pun, sempat lagi awak kutuk saya?” Satu suara yang amat dikenali mencelah tanpa diundang.


Lissa buat dek. Malas nak toleh belakang. Benci untuk pandang muka manusia yang menjadi punca kepada nasib malangnya malam ini. Mata dikerling ke sekeliling. Sunyi! Langsung tak nampak kelibat manusia. Tetiba perasaan takut menjelma. Lissa, kau tu perempuan. Duduk pulak kat tempat macam ni dalam waktu ini pulak tuh. Hello, Azmi tuh lelaki okay!Kau tak rasa bahaya ke? Soalnya pada hati. Terus handbag ditarik rapat ke dada. Badan dah rasa ketar lain macam. Muka berubah pucat.


Are you okay, Lissa?” Tanya Azmi bila dia sedar tentang perubahan wajah gadis itu. Dua tapak diatur merapati Lissa.


“Awak dekat, saya tumbuk!” Jerit Lissa sambil menayang penumbuk kepada kepada bosnya itu. Muka habis bengis ditayang.


Tercengang biawak Azmi dengan amaran yang menyinga itu. Kening kanan dan kiri hampir bertemu. Pelik dengan sikap Lissa itu. ”Awak apehal? Tetiba jek nak tumbuk orang?”


Mencebik meluat. ”Kucing kalau dah nampak ikan depan mata takkan dia nak biar jek?”


Erk!? Makin bertambah kerutan di dahi. Azmi diam sekejap. Cuba memikirkan maksud apa yang terkias disebalik ayat itu. ”Copp! Copp!” Tinggi suara lelaki itu dengan tangan kanan terangkat. Nampaknya bahasa kiasan Lissa sudah berjaya ditangkap. ”Me?” Tuding muka sendiri. ”Kucing?” Soalnya antara dengar dengan tidak.


Lissa tak kasi sebarang jawapan. Muka toya ditayang.


”Gila!” Belakang leher dipicit-picit. Cuba meredakan rasa bengang yang dah mula menular. Suka hati sungguh dia tuduh aku macam tuh? Hailah! ”Hey, listen to me!” Azmi pandang Lissa. Bengang! ”Look at me. Look at my face.” Arah lelaki itu dengan riak yang masih tak berubah.


Tanak! Bukan handsome sangat. Kalau muka macam Robert Pattinson nak jugak tenung lama-lama. ” Selamba badak Lissa menjawab. Laju dia menoleh membelakangi Azmi. Tali handbag dimain-main.


Dush!!! Dah rasa macam diri digilis dengan treler tayar dua puluh. Erk! Ada ke? ”Excuse me. Ini kucing beriman okey. Still ingat hukum hakam lagi. Awak jangan tuduh sebarangan. And one more thing... this kucing memang la tak handsome sangat tapi still handsome sikit-sikit. Sila terima fakta ini.”


Bluwekk! Aku muntah jugak dekat kaki kau karang. Gila perasan! ”Whatever.” Malas Lissa membalas. “Err... can you help me?”


Soalan itu membuahkan senyuman nipis diwajah Azmi. Mesti nak mintak tolong aku hantarkan dia balik rumah. Tak pun hantar terus pergi Kuantan? Eh asal dengan minah ni? Tersentak sekejap Azmi bila tetiba Lissa buat muka comel. Sah! Memang betul dia nak minta budi baik aku. Azmi, jangan tunduk dengah this girl. Main tarik tali sikit. ”Nak suruh hantarkan balik rumah ke? Boleh tapi dengan dua syarat. First, minta maaf pasal perkara yang berlaku kat dalam ofis tadi. Second, mintak maaf untuk tuduhan awak pasal kucing baru je sebentar tadi. Now!I’m waiting...” Panjang lelaki itu menutur seraya memeluk tubuh. Pandangannya pada Lissa penuh dengan rasa megah.


Arkk! Hampir terjerut leher Lissa mendengar bait-bait ayat berbunyi syarat itu. Sungguh la mamat ni kuat perasan. Sejak bila aku hadap sangat nak mintak tolong dia? Sejak bila!?”Ada saya cakap nak mintak awak hantarkan ke?”


Toleh kiri. Malas nak bertentang mata dengan si gadis.”Gaya macam ada je.”


Lissa buat muka. Jelik! Jelik betul aku dengan makhluk Allah yang satu ni. Haishy!! ”Minta tolong blah dari sini! Could you stay away from me? Leave me alone. I don’t need you. Sungguh!” Tegas Lissa meminta. Betul-betul lahir dari hatinya yang ikhlas. Otak, hati, perasaan betul-betul mahu Azmi ditendang jauh darinya. Langsung aku tak sudi nak tatap muka kau lama-lama! Heh!


Arkk! Ternganga luas. Anak tekak kelihatan jelas. Geraham paling hujung pun berjaya menunjukkan diri. Urat-urat malu mula bekerja keras. Azmi terkesima hampir sepuluh saat. Mi, kau dah dimalukan ke? Tahniah! ”You... you...” Mati kata. Dah tak terluah ayat seterusnya. Malu bukan main lagi nih. ”Gotta go.” Ucapnya pendek tanpa menoleh ke arah Lissa. Laju je kaki diatur.


”Okey, you may go. Sepatutnya sejak tadi!” Laung Lissa dengan muka bangga. Bangga gila bila dapat mengenakan lelaki itu. Rasa macam nak lompat sampai ke siling jek sekarang ni. Punya lah terlebih suka.


Dan CEO muda itu menonong berlalu pergi tanpa menoleh ke belakang sekelumit pun.


Senyuman lebar semakin nipis...nipis...dan terus lenyap. Lissa kembali bertinggung meratapi nasib malangnya. Kedua-dua tangan menongkat dagu. ”Hailah Myvi, asal kau buat pasal?” Mata dipejam tiga saat. ”Qilah, bila aku boleh sampai Kuantan ni?”


”Tonight, maybe.”


”Oh mak kau cantik!” Terjelopok terus dia ke lantai gara-gara terkejut dek sergahan yang langsung tidak dijangka itu.


Thanks for your compliment. My mom still cantik sampai sekarang. Kalau nak dibandingkan dengan awak, awak jatuh nombor paling belakang.”


“Azmi!” Jerit Lissa sekuat mungkin. Geram yang menggila-gila penuh di dada. Budak ni memang….


“Sorry.”


Sumpah seranah tidak jadi diteruskan bila sepatah perkataan yang berjaya membuatkan Lissa terkedu diucap. Sorry!? Aku silap dengar kah? Cuping teling disebalik tudung berwarna hijau muda itu ditarik-tarik.


“I’m sorry.” Lagi sekali ayat yang sama maksud menyapa telinga.


Terus tangan dijatuhkan dari cuping. Mata berlari mencari wajah di penutur. Dapat! Lama wajah itu direnung. Nak tengok, dia betul-betul ikhlas ke tak. “Awak ke yang said sorry tadi?”


Ada another person kat sini kecuali you and me?”


Sekeliling dipandang. Kemudian Lissa menggeleng laju. Muka nampak blur jek.


”Nak pergi Kuantan malam ni?”


”Tak... tahun depan maybe.” Dah terang tang tang aku mintak cuti nak pergi Kuantan lagi mau tanya ke? Nak kata tak cerdik tak sanggup. Nak kata kurang pandai, belajar tinggi-tinggi. Dah tu nak istilahkan yang macam mana?


Azmi berlagak tenang. Karang kalau aku balas, sure pedih. Then gaduh lagi la pulak. Minah ni dah sah-sah tak kan mengalah. Malas ar nak gaduh-gaduh dengan budak tak matured. Buat penat mulut je. ”Kalau awak tak kisah, boleh saya hantarkan.”


Aik!? Makin pelik aku dengan mamat ni. Tetiba je berubah baik kenapa? “Hantar balik rumah?”


“Hantar sampai Kuantan pun okey je. Kalau nak hantar kereta pergi workshop kena tunggu esok. Tapi sapatutnya awak kena ada di Kuantan malam ni kan? Macam mana? Setuju? Tak setuju? Nak? Tanak?” Azmi menawarkan budi baiknya. Serius aku ikhlas! Tak nampak ke muka ikhlas aku ni? Muka betul-betul serius dipamer. ”Lissa, okey or not okay?”


Gigit bibir bawah. Berfikir lama. Nak terima ke tak Lissa? Sekali tengok muka macam boleh percaya. Dua kali tengok, was-was la pulak. Masuk kali ketiga tengok, percaya balik. Kali keempat pulak.... ufhh! Penat ar bila otak dok main-main macam ni! ”Apa jaminan awak saya selamat sampai Kuantan malam ni?”


Tanpa berfikir panjang, Azmi trus mengeluarkan wallet dan handphone dari poket seluar lalu dihulur kepada Lissa. ”Ini sebagai jaminan.”


Wallet? Handphone?” Ketawa sinis. ”Nak menjamin apa?”


Azmi tersenyum manis. Dalam wallet ada IC. Kalau jadi pape kat awak, bawak IC ni ke balai polis Pasport photo pun ada. Tiga keping kot kalau tak silap. Handphone pulak, kat dalam contacts ada banyak nombor orang-orang yang rapat dengan saya including my mom. Kalau saya ada nak buat benda tak baik kat awak, you can call them.


Kedua-dua mata yang asalnya bulat dikecilkan. Otak kembali berfikir. Macam mana Lissa? Berfikir lagi. Lama sedikit berbanding tadi. Demi kau Qilah… “Okey.” Pantas wallet dah handphone Azmi direntap. “Saya simpan ini sebagai jaminan. Azmi, saya percayakan awak okey! Don’t you dare cheat on me! If not… I’ll kill you!”


Ketawa Azmi pecah. Geli hati dengan amaran gadis itu. “Nampak gaya macam saya pun kena simpan purse dengan phone awak jugak.”


“What for?”


“Kalau dengan awak… saya jugak perlukan jaminan.”


”Shut up!”


***


”GILA best!” Amar tayang lesung pipit yang dalam di pipi kanan. Udara segar waktu malam di kampung disedut semahu-mahunya. Sudah lama dia ak berkesempatan memijakkan kaki ke tanak kampung. Last, dua tahun masa dia ikut Izham bercuti dikampung datuknya di Yan, Kedah.


”Itu la kau Amar. Selalu aku ajak balik kampung tok wan aku kat Yan kau tanak. Baru sedar ke suasana kampung lagi berganda-ganda best dari town?” Celah Izham disebelah. Teko yang berisi kopi dicapai dan dihulur kepada Amar. ”Top up lagi kopi tuh.”


”Bukan tanak la bai. Aku busy gila. Nak kasi holiday untuk diri sendiri pun tak sempat. Lagipun kalau aku ikut kau balik Yan pun dah sah-sah kau ignore aku kan? Berkepit jek dengan Salsabila kau tuh.” Teko disambut. Cawan yang dah kosong tadi diisi. Ini sudah masuk kali ke lima air kopi sempat meredah anak tekak.


”Weyh! Weyh!” Izham muka tak puas hati. Sedap sungguh sahabat aku ni bercakap. Main bedal suka hati dia jek!”Sejak bila aku dok berkepit dengan dia? Aku jumpa Salsabila pun sekali dua je baru. Itu pun depan tok wan dengan tok aku. Bila masa nak berkepit?”


”Hahaha!” Pecah tawa. ”Kidding you la bai..” Daun pisang yang beralun ditiup angin disentuh. “Macam tak percaya yang aku sekarang dah bergelar suami. Kau caya tak Am?”


“Percaya. Tadi depan mata aku kau akad nikah. Bohong besar ar kalau aku tak caya.” Balas Izham spontan. Kopi yang sudah suam dihirup dengan rakus. Sedap sungguh la kopi yang mak mertua Amar buat. Complete! Manis, pekat, kaw-kaw...


Mata Amar mencerun merenung Izham. ”Akad nikah tadi semua orang nampak. Bukan kau sorang jek.”


”Dah tu? Asal kau tanya aku percaya ke tak?”


”Iye la...” Hembus nafas. Daun pisang tadi digulung-gulung. ”Aku macam tak percaya dowh aku dah ada isteri.”


”Aku tak setuju!” Herdik Izham tetiba sambil menepuk lantai gazebo yang dibuat dari papan. Begegar badan Amar dengan tepukan itu. Kaki gazebo pun boleh patah kalau cukup tiga kali dihentam dek Izham.


Tercengang beruk Amar dengan aksi sahabatnya. ”Apehal kau ni?”


”Aku cukup tak setuju dengan tindakan kau.” Muka Amar dipandang tajam. ”Asal kau tak percaya yang kau dah ada isteri? Jangan Amar... Kau tak boleh buat macam ni. Jangan menyesal. Kau kena terima kenyataan yang kah kau dah kahwin. Dah menikah baru je kejap tadi. Mana boleh kau tolak takdir ni. Tak baik oow... Istighfar banyak-banyak la sahabat.” Nasihatnya panjang lebar. Belakang Amar digosok-gosok.


”Hisyh!!!” Kuat tangan Izham ditepis. ”Apehal kau terlebih emo pulak ni? Ada aku cakap aku menyesal dengan wedding ni? Ada aku cakap aku tak terima takdir? Ada aku cakap huh? Ada?”


Erk!? Telan liur. Izham hanya tersengih. ”Tak ada eh?” Sengih makin panjang. ”Aku ingat maksud kau macam tu tadi.”


”Tu la... faham betul-betul apa aku cakap before mencelah menggila tetiba. Hailah!” Amar menggeleng dua kali dengan telatah bendul si Izham. Kawan...kawan...


I gotta feeling…
That tonight’s gonna be a good night
That tonight’s gonna be a good night
Ttat tonight’s gonna be a good good night


“Haaa...” Sengihan lebar bertukar gatal bila handphone Amar bergegar. ”Bini dah panggil naik tidur la tu. Ringtone pun macam best jek.”


”Hotak kau! Tidur apekebendanya. Kau jangan lupa Am yang perkahwinan ni berlaku disebabkan...”


”Whoaaa....stop!” Terus Amar mati bila Izham menyelit laju. ”Boleh tak kau fikir ke depan? Jangan toleh belakang lagi? Tak kisah la perkahwinan kau berlaku atas dasar apa. Jangan kisah! Okey, kau cakap Qilah mintak kau kasi ruang kat dia untuk menerima perkahwinan korang. Fine, good. Good for you and good for her. Tapi kau jangan guna alasan tu untuk menyebabkan hubungan korang tak boleh dibaiki. Kalau kau fikir macam tu, you’re wrong. Totally wrong. Kau kena cuba tackle dia. Tackle hati dia. Slowly... InsyaAllah dia akan terima kau. InsyaAllah hubungan korang akan bertambah baik.” Lembut Izham menuturkan nasihat buat temannya itu. Perasaan Amar ketika ini amat difahami. Seserabut mana pun Amar, sekucar kacir manapun fikiran lelaki itu, sekusut masai manapun hati temannya itu, masih mampu diselami oleh Izham.


”Am...”


”Weyh dah masuk dua kali dia call. Kau tanak jawab ke?”


Amar tenggelam kata. Phone yang bergetar buat kali kedua direnung. Lama. Entah kenapa hati berat nak menjawab panggilan itu. Matanya tetiba bulat bila...


”Hello… my sister in law…” Izham terlebih dahulu menjawab panggilan itu. Amar dikerling sekilas. “Ada… ada… ape? Suruh dia naik atas? Buat apa?” Usiknya pada Aqilah yang dah confirm blushing ketika ini.


“Gila kau ni Am!” Bentak Amar bila Izham bergurau yang entah pape dengan Aqilah. Mamat ni la…


“Lorh…” Senyuman Izham mati. “Nak pakai inai ke… ingatkan apa tadi. ”Okey, sekarang jugak Amar naik atas.” Klik! Handphone dilontar ke atas riba Amar yang dah tersengih mengejek.


”Padan muka kau! Suka sangat fikir benda yang bukan-bukan. Over thingking! Hahaha...”


”Diam ar kau! Naik atas cepat. Bini panggil!”


”Kau tak suruh pun aku naik, bai.” Amar terus berlalu meninggalkan Izham dengan tawa yang masih bersisa.


***


”ASSALAMUALAIKUM...”


”Waalaikumussalam....” Jawab Mak teh sambil tersenyum.


Terasa jantung dicabut terus dari badan bila muka si suami muncul di depan pintu bilik. Aqilah gelabah bukan main. Ada jugak rasa nak terjun ikut tingkap. Terselit jugak rasa nak guling-guling masuk bawah katil. Semua jadi serba tak betul. ”Mak teh, tolong tutup kepala Qilah.” Kalut-kalut Qilah berkata. Sedaya upaya kepalanya dilindung dengan tubuh gempal ibu saudaranya itu. Aurat aku! Aurat Aku!


Amar yang menyedari keadaan tunggang langgang isterinya itu menghentikan langkah di muka pintu. Tidak jadi masuk ke dalam bilik.


”Kamu ni kenapa Aqilah?” Mak teh Esah betul-betul hairan dengan sikap pelik anak buahnya itu. Suami sendiri datang gelabah sampai macam ni?


”Aurat makteh...aurat... Tolong ambil selendang kat atas katil tu tutup rambut Qilah sekejap.” Suara Aqilah kedengaran merayu. Sungguh dia tidak rela Amar melihat mahkotanya.


”Aurat!?” Makteh tersentap hebat. Aqilah dah berjaya memotong urat kesabarannya. ”Eh Qilah! Makteh pelik sungguh dengan kamu ni! Dengan suami sendiri, rambut bukan aurat lagi. Jangan kata rambut, benda lain pun dah halal bagi Amar tau? Dia kan dah jadi suami kamu? Apa yang aurat lagi hah? Hailah budak sorang ni... Boleh buat aku sakit jantung!” Tercungap-cungap mak teh menyedut nafas. Dadanya digosok berkali-kali.


Setiap ayat yang diluah oleh makteh menambahkan lagi kemerahan dipipi Aqilah. Dia semakin malu. Makin malu dengan Amar. Namun dalam malu-malu pun, dia mengiyakan kata-kata makteh. Eh tak! Tak! Even dia dah jadi suami aku, tapi ada lagi rasa malu lorh. Tak kan tetiba nak tunjuk aurat kat orang luar? Eh orang luar!? Adoi.... aku makin pening!


Terjungkit kening Amar bila perbualan Aqilah dengan mak teh singgah ditelinga. Sedaya upaya dia kawal tawa dari terlepas bila Aqilah dah gila gelabah sebentar tadi. Namun ditahan jugak. Lepas dalam hati sudah.


”Amar, meh la masuk. Buat apa tercegat kat situ?” Panggil Mak teh mesra. Senyuman manis tak lekang-lekang dilempar kepada ahli baru keluarga mereka.


”Ye mak teh.” Lambat-lambat kaki menapak menghampiri dua orang wanita itu. Setapak... Muka Aqilah belum kelihatan. Dua tapak... dah nampak lengan yang terselindung di sebalik tubuh makteh. Tiga tapak...


”Bangun lah! Kenapa buat perangai ni?” Marah makteh pada Aqilah bila gadis itu masih menyembamkan muka di ribanya.


Aqilah pejam mata kuat-kuat. Dalam hati dah berkali-kali dia beristighfar. Satu... dua... tiga... Bangun!


Handphone yang dipegang terlepas ke lantai. Mata terbuntang. Mulut terlopong. Jantung? Sikit lagi nak cecah lantai. Telinga? Bagai terdengar lagu Kuch Kuch Hota Hai. Sungguh tak tipu! Punya la terpegun melihat wajah isteri sendiri. Terpaku lama bila terpandang, rambut lurus paras pinggang milik Aqilah beralun lembut. Cantik ciptaan yang Maha Kuasa.


”Amar!”


Krekk! Bunyi cd patah. Lagu Kuch Kuch Hota Hai terus lesap naik ke bulan. Ish makteh ni, kacau line betul la. Baru je nak usha my wife lama-lama. Haih.... ”Ye, Amar datang ni.”


Aqilah langsung tidak menoleh melihat muka lelaki yang sudah mengambil tempat disebelahnya. Kau rapat, aku lari. Ngeee....


”Wah... handsomenya anak sedara mak teh ni. Baru sekarang makteh sempat nak kenal. Tadi main senyum-senyum je. Dah makan?” Soal makteh ramah tamah sambil terus menempel inai di jari kaki kiri Aqilah. Jari-jari tangan semua sudah selamat berinai.


”Dah. Dah makan nasi tadi.” Jawab Amar cuba beramah. Mata tak sudah-sudah menjeling insan di sebelah.


”Nasib baik ada ibu kamu yang sediakan makanan untuk Amar. Kalau nak harapkan kamu Qilah, sampai sekarang suami kamu kebulur.”


Arkk! Adeh makteh ni... sudah-sudah la tu.... Qilah dah cukup malu ni...


”Ha.. buat muka! Bila nasihat sikit mula la nak tunjuk muka tak siap kamu tuh.” Tokok Makteh lagi tanpa menghiraukan kehadiran Amar di situ. Aqilah yang asalnya tarik muka terus buat muka straight.


”Tak apa la makteh. Qilah sibuk uruskan untuk majlis esok. Amar faham.” Selit Amar yang jatuh simpati dengan isterinya. Sempat lagi dia tersenyum nipis bila mata mereka bertentang.


Cepat-cepat Aqilah mengalihkan wajah arah lain. Suka la tu bila aku kena marah kan? Huh!


”Bertuah kamu dapat suami yang memahami macam ni. Eh, makteh nak turun tukar air sekejap. Air inai kamu ni pun dah nampak hitam sangat. Tukar baru la.” Ujar orang tua itu seraya berdiri. ”Kamu jangan pergi mana-mana, Amar. Kejap lagi makteh nak pakaikan kamu inai.” Sambungnya lagi sebelum menghilang di sebalik pintu.


”Baik, makteh.” Balas Amar perlahan.


Kini hanya tinggal hanya mereka berdua. Aqilah makin tak senang duduk. Muka cuba dikawal dari menghadap muka Amar. Sedaya uapa ditunduk ke bawah. Kesepuluh-sepuluh jari yang bersalut inai dijaga dengan penuh hati-hati.


Amar berdiri. T-shirt yang tersarung dibadan dikibas-kibas. ”Panas pulak bilik ni.” Spontan tangan memulas suis kipas. Angin semakin laju membuai-buai di dalam bilik.


Alamak! Dia lajukan kipas la pulak. Habis lah.... habislah rambut aku. Kejap lagi mesti rambut aku ni tukar gaya macam baru lepas ke puting beliung. Adeh... Padan muka kau Qilah! Sape suruh tak simpul kemas-kemas?


Amar berjalan ke seluruh bilik. Diperhati satu persatu barang yang berada di situ. ”Ini bilik awak?”


”Tak.” Tu dia... rambut aku ni... dah mula dah...


“Dah tu bilik sape?”


“Adik nombor dua. Adib.” Dua tiga helai rambut dah melingkar ke depan muka. Aqilah rimas.


”Mana bilik awak?”


”Bilik pengantin.” Rambut yang makin banyak ke depan cuba ditolak dengan lengan.


”Oow...” Amar terangguk-angguk.


”Boleh tolong perlahankan kipas?”


”Kenapa?”Soalnya kembali sambil Amar menoleh ke belakang. Erk!? Tersentap sekejap. ”Ghost?” Muka Aqilah sudah diselubungi dengan rambut. Hanya hidung saja yang terjengul.


”It’s not funny okay!” Gadis itu sebal. Malu pun ada. Geram lagi la bertambah-tambah.


Amar contol senyum. “What’s going on?”


“Sebab tu lah orang suruh perlahankan kipas.”


“Okay-okay… sorry…” Cepat-cepat kipas diperlahankan. Amar mendapatkan Aqilah semula. ”Rambut awak... serabut.”


”Tak cakap pun saya tau.” Ya Allah... Dah tak tau nak letak mana muka aku ni. Rasa tebal berinci-inci.


”May I?” Amar menawarkan pertolongan bila dilihatnya betapa sukar sangat Aqilah cuba menyelak rambut ke belakang.


Tersentak! Amar direnung lama. Aku tanak dia sentuh aku tapi... aku rimas. Dah tu? ”Tolong sanggulkan rambut saya. Tapi!” Tegasnya dengan suara sedikit tinggi. ”Jangan lebih-lebih okey.”


Senyum...senyum lagi... terus ketawa. Amar tergeleng-geleng. ”Ye, I promise!” Janji Amar dengan tangan terangkat.


”Ambil sepit kat atas katil tu.”


Amar buat seperti yang disuruh. Rambut isterinya disentuh perlahan. Dup dap! Dup dap! Amar, iman kena kuat! ”Awak guna shampoo apa?”


Telan liur. ”Apsal nak tau?” Malu... malu...


”Wangi.”


”Sunsilk warna purple. Ingat! Jangan lebih-lebih.” Pesannya buat kali kedua.


”Kalau lebih-lebih pun bukannya dosa. Kita halal kan?” Sengaja Amar mengusik.


”Amar!”


”Okay...okay...” Dengan penuh ketelitian rambut panjang mengurai itu disanggul sebelum dikepit.


”Thanks.” Ucapnya perlahan. Asal kepala aku terasa lain macam jek?


”Okay, kita sambung.... erk!?” mati terus ayat mak teh bila matanya melekat pada simpulan sanggul di kepala Aqilah. ”Kenapa buruk benar sanggul kamu tu Qilah? Dah gaya macam orang dalam pantang pun ada makteh tengok.”


Erk! Amar gigit lidah. Aqilah mati kata.

*************************************************************************************

Psst... sungguh la zarith tak pandai nak buat cerita laki bini ni... bab tang handphone Amar terjatuh masa 1st time dia tengok rambut Qilah tuh macam apa jek kan? Kuch kuch Hotai Hai segala. euwwww.... malu sekejap! Heeee.... sory ar kalu n3 ni nk cukup best... again... tak pandai lorh bab2 cm ni.... hope hepy reading... :)


31 comments:

  1. hahaha...

    comel jerk amar n qilah nih...

    ReplyDelete
  2. salam..
    oanjang lagi erk cte ni...
    msti lpas ni qilah pun jatuh cntan kat suaminya...si amar tu...
    so sweet..
    sambung lagi erk...
    hehhe
    :)

    ReplyDelete
  3. whoaaaaaaa...
    sungguh la wat orng tersengeh kak zarith nieh..
    haha...
    nmpknyee..
    lisa bkn dgn izham..
    tape2..lisa ngn bos dye tuh pon oke gak..comey je..
    whoaaaaaaaaa..oke pe bab kuch2 hota hai tuh..
    sweet je..
    hehe..dtail lagik ye qilah gtaw amar shmpoo dye..haha..comey2..
    smbung2..

    ReplyDelete
  4. kelakar sngt la ammar nie...
    sian qilah

    ReplyDelete
  5. zarith...
    ni bkn xpndai...
    dh t'lebih pndai dh nie..
    hehehe
    klakar kowt en3 kali nie...
    cter zarith mmg best so keep it up
    n all da best ;)

    ReplyDelete
  6. Okey aje babak tang jatuh handphone tu, terkedu gitu bila first time nampak isteri yang terlebih cantik tanpa hijab. Masa macam ni lah selalunya orang yang berkahwin tanpa mengenali pasangannya mula akan banyak berkata-kata dalam hati, yang lelaki control macho dan yang perempuan pulak control ayu. Malu-malu gitu... Camnepun, babak Lissa dengan Azmi memang kelakar, selambur jek si Lissa tu... Teruskan...

    ReplyDelete
  7. hahahaha... lawaknye... siap gelak2 la..
    cute sangat!

    ReplyDelete
  8. haha..der gaye sggul 2 yg c amar nih wut..buat malu je..hee..
    smbg lagi..

    ReplyDelete
  9. weeeeeeeeeee~
    sgt cute amar tu.
    heheh

    qila tu pun,
    ngan ammar tu pn nak malu ke??

    ReplyDelete
  10. Kak zarith2..
    Ye la tu kak zarith x reti buat bab lakibini.
    nmpk cam dah pro jer. hihi..
    haissh~ mmg best abis la entry kali nih!
    tabik spring kat kak zarith. woohoo~
    Ganbatte kak zarith, sambung lagi.
    Best gila citer nih..
    Skarg bukan Carl je yg kite suke, Amar pun!! Izham pun! haha..

    ReplyDelete
  11. haha..der gaye sggul 2 yg c amar nih wut..buat malu je..hee..
    smbg lagi..

    ReplyDelete
  12. besh..besh..!
    kalo citer pasal amar ngan qilah dipanjangkan lg seronok..!

    ReplyDelete
  13. hahaha....

    lwk la amar...

    hehehe...

    lisa pn...

    nk lg zarith....!!

    ReplyDelete
  14. salam..akak..
    best la n3 neh..
    sweet sgt..
    *thumbs up*
    hee~
    ganbatte..
    xsbr tggu nxt n3..

    ~aNis~

    ReplyDelete
  15. thanx zarith..
    akhirnya ader cter amar..
    haha.best2
    smbg lagi..

    ReplyDelete
  16. zarith....okay apa n3 kali nih
    saya terhibur dgn semua scene yang ada. tahniah

    ReplyDelete
  17. hehehe..kelakar aih amar ngan qilah nih..
    x pa2 dik zarith..ni dah kira ok dah nih..best apa..asyik terenyih ja baca n3 ni..adoi aih..

    ReplyDelete
  18. bhahahaha
    dah berair mate gelak
    dpt bayangkan sanggul tu mcm mane
    bhahahah
    comelcomel
    -na'dz

    ReplyDelete
  19. wahh..romantiknyee..
    hehe...cian rmbut Qilah..
    xpsl2 jd mngse amar..huhu.
    akk smbung n3 cpt2 taw.!gud luck.

    ReplyDelete
  20. ala... sweet la zarith... tulis la ape yg zarith bayangkan.. asalkan pembaca enjoy dgn cter ya,, x semetinya menda tu mesti penah berlaku... sweet sgt3..

    ReplyDelete
  21. mane de ntah pape , orang gelak tau bile bce bab 2 , hahah , bess la kak . smbung lagi ye !

    ReplyDelete
  22. tersenyum sorg2 bc n3 kali ni..ngeee.. :)

    ReplyDelete
  23. takpe zarith,,cute sgt sdengan tuuu... ske sgt2

    ReplyDelete
  24. i'm first i guess.. :)
    haha
    klakaklaka
    awk x yah malu2 lah..
    ok jer cite hubbywife nie..
    mmg happy ble bc cite nie.. :)
    keep going..
    cite nie mmg best!

    ReplyDelete
  25. alow kak!!!
    alalalala...
    chomel kak..
    bole wat owg angau tau...~GATAI!!!!
    lawak siut lisa tuh..
    huhuhuhu..
    tp rindu kat atok the rock tu...
    manakah beliau???
    manakah???
    huhuhuhu..
    sambg ag!!!

    ReplyDelete
  26. best..gelak2 baca part sanggul tu..ni la hikmah kawin dulu baru kenal..org sekrg dah lain..mesra alam dulu..bila dh kawin rasa biasa jer..sbb dh kenal..bagus cite ni..ada moral..good job!!

    ReplyDelete
  27. at last ade gak scene Amar ngan Qilah..

    ReplyDelete
  28. usaha laundry , bisnis laundry , deterjen laundry , waralaba laundry , franchise laundry , softener laundry , pewangi laundry

    ReplyDelete

toucholic

toucholic

Hot N Cold

Hot N Cold
Apa yang terjadi bila air panas bertemu dengan ais cube?

sweet sours

sweet sours
friendship is a sweet relationship

Bila Amar Dah Suka Dia

Bila Amar Dah Suka Dia
Inilah jadinya bila Amar dah jatuh chenta