Chill Out ~~ ^_* (kalau tak suka lagu boleh stop kt atas ni)

new updated!


new n3 :-)

# Hot And Cold (Bab 5)
# Hot And Cold (Bab 4)
# Hot And Cold (Bab 3)

* my new email (YM, FB) :"carl_aryana89@yahoo.com"

(^__^)

(^__^)

Kalaulah Hot n Cold dapat peluang ke untuk ke versi cetak.. apa kata kalian?

Monday, March 29, 2010

Bila Amar Dah Suka Dia 15

RUMAH kampung bawah batu atas papan itu riuh dengan suara sanak-saudara sebelah pengantin perempuan. Beberapa orang kanak-kanak ligat bermain di halaman rumah menambahkan lagi keriuhan dengan jeritan mereka. Aqilah dan Lissa bertungkus-lumus berkemas di dapur. Ibu dan ibu-ibu saudara Aqilah sudah ke rumah Imam Malik menolong untuk kenduri yang bakal dilangsungkan lusa.



”Qilah, suami kau tu tak lapar ke? Amar belum makan lagi kan? Dari tadi aku tengok asyik menghadap tv je.” Tanya Lissa sambil menjenguk sedikit kepala ke arah ruang tamu. Amar sedang bersantai di atas sofa sambil memegang remote controller ditangan.



”Tak tau.” Pendek jawapan itu. Mangkuk besar disusun dengan penuh berhati-hati di sebelah almari.



”Tak tau!?” Luas mata Lissa mendengar jawapan selamba dari temannya. ”Kau pergi tanya Amar dia nak makan ke tak.” Tu dia... Lissa dah mula lepas volume.



”Kau je la pergi tanya.Aku sibuk ni.” Pinggan yang sudah disusun oleh Lissa diangkat lalu di letak di atas meja. Isyh! Segan la aku nak tanya dia. Dah besar pandai la cari makan sendiri. Bukannya budak kecik lagi yang aku sibuk-sibuk nak tanya. Apa dia ingat dia tu... Cup! Cup! Aqilah terkaku bila sesuatu bermain di minda. Dia tu... suami kau Aqilah oi! Suami! Dah tu? Tak reti-reti nak jalankan tanggungjawab sebagai isteri? Tudung diatas kepala dibetulkan sebelum dia mengorak langkah menuju ke ruang tamu. ”Yela-yela... Aku pergi tanya.”



***



SEMPAT dua kali air liur ditelan sebelum bibir mungil itu bergerak ingin mengeluarkan suara. ”Awak, nak makan ke?” Lembut suara itu dilontar.



Suara itu menggamit pandangan Amar yang sedang leka dengan skrin di hadapan. Muka Aqilah direnung. Sebuah seyuman dihadiah buat si isteri. ”Ingat tanak tanya dah tadi.”



Erk! Err...aa..hmm... ”Sorry tak sempat nak tanya. Busy kat dapur.” Betul busy ni. Lepas bangun subuh pagi tadi terus menghala ke dapur. Berkemas apa yang patut. Biasalah kalau kenduri. Hal sibuk-menyibuk ni mesti wajib punya la. Nak-nak lagi kaum hawa. Bukan macam awak. Orang lain sibuk buat kerja, boleh pulak dia sedap-sedap melepak tengok tv? Budak bandar memang macam ni ke?



Senyum lagi. Wajah Aqilah yang tertunduk resah itu ditatap. Halahai hati... Kalau ikutkan aku, nak je aku peluk dia kuat-kuat. Tapi... Eh Amar! Miang ye? ”Saya lapar.” Katanya lagi sambil mempamer muka manja. ”Dari pagi tak makan apa lagi.”



”Dari pagi?” Terkejut dengan kenyataan yang dikeluarkan. ”Kenapa tak cakap?” Orang lain dah tiga empat kali makan, dia sorang je yang belum?



Tanak ganggu awak buat kerja.”



“Laa... cakap je la. Tadi orang makan tengah hari awak ke mana?”



”Tawaf satu kampung.”



”Dengan sape?”



”Darwish, Am dengan Azmi.”



”Dah tu mana diorang?”



”Keluar pekan kejap. Am nak cari deoderen.”



”Awak tak ikut?”



”Kalau ikut tak ada la saya kat sini.”



Toink! Toink! Sebiji bola bowling menghempas kepala. Aqilah termalu dengan soalan sendiri. ”Nak makan?”



”Kalau ada orang sediakan boleh jugak.” Amar tayang muka simpati. Bibir bawah dijuih. Manja dengan isteri sendiri tak salah kan?



Gadis itu menghela nafas. ”Kejap saya sediakan makanan.”



”Nescafe ais satu ye. Kicap wajib ada. Sudu denga garfu mesti. Air cuci tangan pun.” Pesan Amar sebelum Aqilah berpaling ingin berlalu pergi.



Ewah! Ingat ni Ali Corner ke hapa suka hati nak order itu ini.



***



”ASSALAMUALAIKUM...”



”Waalaikumussalam.” Tiga kepala yang berada di halaman rumah menjawab serentak salam si tetamu dan tiga pasang mata terpaku pada sebatang tubuh yang sedang berdiri di hadapan mereka.



Tangan kanan dihulur. ”Syahir.” Dia memperkenalkan diri.



”Azmi.” Salam Syahir disambut oleh Azmi terlebih dahulu.



”Izham. Am.” Kemudian Izham di sebelah. Senyum segaris. Mesra itu penting okey!



”Amar.” Ujar Amar bila tangan Syahir sudah menghala ke arahnya. Dua tangan bersalaman.



So, ni la husband Cekebom?”



”Cekebom?” Kening bertaut tanda hairan. Senyum ceria turut disungging sebelum mengangguk. Sape mamat ni? Saudara Qilah ke? Hari kenduri takde nampak pun.



”Syah!”



Panggilan itu meraih perhatian empat pasang mata. Haji Azman sedang berjalan ke arah mereka sambil tersenyum lebar. Syah?



”Assalamualaikum, paklong.” Dengan penuh kesopanan Syahir menyapa Encik Azman. Tangan lelaki itu dicium mesra.



Salam Syahir dijawab. Tubuh lelaki itu diraih ke dalam pelukan. ”Kamu apa khabar? Lama tak balik sini.” Pelukan terlerai.



”Alhamdulillah... Syah sihat-sihat je paklong. Semua orang apa khabar? Tu la... Lama tak balik kampung. Sibuk sangat. Ni pun curi-curi balik.”



”Sibuk sungguh la kamu ye. Eh, dah jumpa suami Qilah?” Mata Haji Azman terarah pada Amar yang tengah pamer muka tak faham.



Otaknya masih berligat berfikir siapa Syahir dengan keluarga isterinya. Nampak mesra betul layanan bapa mertua aku kat dia. Dia sape?



”Dah.”Senyuman dilontar sekilas kepada Amar sebelum sneakers ADIDAS yang tersarung di kaki ditanggal. Kaki kanan melangkah ke dalam rumah. ”Mana dia pengantin kita paklong?”



”Cekeding!!!” Bergegar satu rumah dengan jeritan yang tetiba muncul dari dapur. Aqilah berlari anak mendapatkan Syahir yang baru melangkah masuk ke dalam rumah.



”Hoi Cekebom!” Balas Syahir dengan gaya yang sama. Teruja!


Haji Azman menggeleng dengan telatah dua sahabat itu. ”Syah, kamu masuk la dulu. Paklong nak ke rumah Imam Malik. Dia pun nak buat kenduri kahwin lusa. Qilah, sediakan makan dekat Syah ni.”



”Baik, bah.” Balas Aqilah lembut sebelum Haji Azman berlalu meninggalkan mereka di situ.



Amar makin keliru. Terkejut pun ada dengan aksi Aqilah yang belum pernah dipertontonkan itu. Asal isteri aku boleh teruja lain macam dengan mamat ni? Izham dan Azmi yang turut tak tau apa itu memandang antara satu sama lain. Masing-masing jungkit bahu.



”Ingat lagi kau jalan balik sini.” Kata Aqilah dengan muka dengan senyuman ceria. Syahir Nazmi Abdul Halim. Satu-satunya teman lelaki yang paling rapat dengan Aqilah sejak kecil. Boleh dikatakan mereka berdua sehati sejiwa. Hampir dua tahun mereka tidak bertemu. Selepas kedua-dua ibu bapa Syahir meninggal dunia dua tahun lepas, lelaki itu langsung tidak pernah menjejakkan kaki di kampung itu. Hanya telefon yang menghubungkan mereka. Itu pun sekali dalam setahun.



”Kau perli aku eh? Seligi kang.” Gertak Syahir pura-pura marah.



Aqilah menghembur tawa. ”Bajet aku tak boleh seligi balik. Weyh, asal kau baru balik hari ni? Hari kenduri semalam. Ke kau silap tengok tarikh?”



Syahir ketawa kecil. ”Sorry ar Cekebom. Aku tak dapat cuti hari kenduri kau. Member aku dah ambil cuti. So, takde sape yang boleh ganti aku.”



”Kau macam ni la. Kenduri member sendiri kau tak datang. Sampai hati betul!” Nada Aqilah kedengaran merajuk. Bibir bawah dijuih. Muka nampak sedih. Drama sikit. Heh!



”Weyh, sorry ar. I’m dead busy lorh.” Syahir memujuk dengan tone habis lembut. Muka Aqilah yang dikalih bertentangan dari pandangan direnung sayu. Betul ke kau dah kahwin Qilah? Detik hatinya. Nafas dihela lembut. Susahnya nak percaya.



Haisyh! Who is he to Aqilah? Hati Amar berdesis sendiri. Tangan di bawa ke pelipis sebelum diurut lembut. Hati jadi tak keruan. Bahang cemburu mula menular. Kemesraan yang ditonjolkan oleh dua insan itu betul-betul membuatkan dia tak senang hati. Nak-nak lagi cara panahan mata Syahir terhadap Aqilah semacam je. Macam ada makna yang tersirat. Amar, apa ni?



Izham di sebelah yang perasan tentang kegusaran si sahabat itu menyengih. Amar sudah panas lorh! Mukanya didekatkan ditelinga Amar. “Bai, what’s going on? Mesra gila diorang. Pakwe lama dia ke?”



“Boleh jadi jugak.” Azmi ikut mencelah. Sengaja ingin menduga perasaan Amar yang dah macam ikan keli kena panggang time kemarau. Izham yang mencuit lengannya dikerling bersama sengihan lebar. Dua pasang kening berjungkit.



”Shut.Up!” Amar kawal frekuensi suara. Dua makhluk yang mengapit kiri kanan disiku. Kata-kata Izham itu direnung dalam-dalam. Her ex-boyfriend? Isyh! Tak kan kot? Asal main cakap kau-aku? Tapi... gaya mesra lain macam jek! And one more thing... Cekebom? Cekeding? Serius aku pelik!



“Eh, Cekeding! Apehal terpacak kat depan pintu ni? Masuk jom?” Syahir digamit agar melangkah mengekorinya. ”Eh?” Mata tertancap pada beg kertas yang dipegang oleh Syahir. Laju beg itu dicapai. ”Apa ni?”



”Kau ni memang kan? Main sambar ikut suka je.” Omel Syahir yang sudah dengan muka straight. Perangai tak berubah langsung. Isteri orang apa kalau macam ni punya gaya? Sofa kosong diruang tamu diisi.



”Eh!??” Pandangan dihala ke dalam beg kertas ditangan. ”Hadiah kahwin aku ke?”



”Blah ar! Dah tau lagi mau tanya.” Syahir mencebik.



Gadis itu ketawa riang. ”Thanks yeah!” Ucap Aqilah ceria. Senyuman dari tadi tak jemu-jemu dihadiahkan buat sahabat tercinta. “Gila lama tak jumpa kau. Rindu weyh!”



Zapp! Tersentak hebat Amar dengan luahan yang terbit dari bibir isterinya. Rindu!!!??? Air liur yang ditelan tersekat-sekat. Dah macam telan pasir pun ada. Tak boleh jadi ni. Amar, move! Pantas Amar turun dari beranda menuju ke ruang tamu. Dia duduk mengambil tempat di sebelah Aqilah. ”Kencangnya berborak. Sampai lupa orang sekeliling ye.” Sengaja Aqilah disakat. Nak sedarkan si isteri bahawa masih ada orang lain selainmereka berdua di dalam rumah ni.



Kali ini giliran Aqilah pulak yang tersentak hebat. Ni turun dari langit mana pulak nih? Dah tu rapat bukan main. Haisyh! Tak selesa betul. Tubuh Amar yang betul-betul dah melekat ditubuh cuba ditolak sedikit. Namun gagal bila lelaki itu langsung tidak bergerak dari tempatnya.



”Apa nama tadi? Cekeding?” Amar sudah mulakan sesi beramah mesra dengan Syahir yang sudah keruh air mukanya. Mungki tidak selesa dengan kehadiran Amar diantara dia dan Aqilah. Apa kau ingat aku nak biar je korang berborak? Berdua? Mimpi tengah malam sikit la, bro!



“Syahir. Panggil Syah je.” Senyuman nipis dikupas.



“Dah tu Cekeding tu apa?” Korek Amar. Korek! Korek dalam-dalam sikit.



”Oww.” Ketawa Syahhir dan Aqilah terburai serentak. ”Nickname yang budak tu kasi dari kecik.” Sambung Syahir. Jari telunjuk ditudung ke muka Aqilah.



”Sape suruh kau kurus sangat masa budak-budak dulu? Kan dah lekat nickname sampai sekarang.” Celah Aqilah dengan sisia tawa. ”Eleh! Kau panggil aku Cekebom tak kecoh pun.”



”Sebab kau chubby dulu.”



”Dulu. Sekarang dah tak kan?”



”Sikit la.”



”Sikit? Kurus apa macam ni. Kau je yang buta fizikal.”



“Eh? Sedap sangat mulut mengata aku.”



Pecah tawa. ”Asal? Sentap ke?”



”Langsung tak!” Syahir menjelir lidah kepada Aqilah. Rindunya la saat-saat ni. Lama benar mereka tidak melepak bersama. Aqilah masih tidak berubah. Perangai dia, muka dia, senyuman dia semua masih macam dulu. Cuma satu je yang berubah. Status! Ye, temannya itu sudah bergelar isteri kepada seorang lelaki yang bernama Amar Taqiuddin.



Tiga minggu lepas, hampir saja dia pitam bila terpandang sebaris nama yang amat dikenali dan dalam diam dicintai tertera pada sekeping kad kenduri yang berhias cantik. Luluh perasaan teramat sangat ketika itu. Sape boleh ketawa riang kalau orang yang dicintai walaupun dalam diam tetiba je nak kahwin dengan orang lain? Sakit dowh!



Memang mereka teman, memang mereka rapat. Tapi tanpa Syahir menduga, perasaan kasih sayang terhadap Aqilah yang mulanya hanya sebagai kawan berubah entah bila masa bercambah melebihi dasar kawan. Cinta! Sungguh dia cintakan Aqilah. Dan yang dia tahu perasaan itu mula berubah ketika mereka sama-sama belajar di sekolah menengah. Sudah banyak kali dia cuba untuk meluah tapi tidak mampu. Risau kalau Aqilah lari jauh dari dia. Dan kini... gadis itu betul-betul sudah pergi jauh dari dia.Syahir mengeluh lagi.



”Fizikal dah macam bapak budak, perangai still macam budak.” Suara gadis itu mematikan lamunan Syahir.



”Habis, kau tu matang sangat la eh? Bajet!”



Erk!? Asal tetiba terasa macam aku patung kat tugu negara je sekarang ni? ”Korang memang rapat eh?” Amar cuba menyelit lagi. Mana tahan beb tengok diorang mesra macam ni. Kawan tak tak kawan. Isteri tetap isteri. Dan sebagai suami, tipu la kalau aku tak tergugat even sedikit. Banyak lagi ada la. Tangan bergerak ke atas kepala Aqilah. Lipatan tudung si isteri yang sudak terkepek dibetulkan.



Aiyakk! Ternganga sedikit gadis itu dengan perbuatan Amar yang romantik tak kena tempat. Kalau Syahir tak ada kat situ, rasanya dah lama dia angkat kaki meninggalkan Amar di situ.



”Err... Kitorang kawan dari kecik. Eh, aku nak solat.” Bingkas Syahir seraya berdiri. Kemesraan Amar terhdap Aqilah makin membuatkan dia dihimpit perasaan.



”Naik bilik Darwish.” Ujar temannya itu sambil menjungkit kening dua kali.



Still bilik yang dulu?”



”Tak ada apa yang berubah kat rumah ni.”



Ada.”



”Apa?”



Your status.”



”Cekeding!!!” Aqilah menjegil mata. Luas!



Ketawa lagi. ”Aku lapar lorh. Ada apa-apa makanan tak?”



”Kau naik solat dulu. Aku sediakan makan.”



Dear... sediakan untuk abang sekali.” Satu suara mencelah diantara Aqilah dan Syahir.



Sungguh la Aqilah terkedu dengan gelaran yang diterima. D...de...dear? Abang? Si Amar ni dah kena sampuk ke hapa?



Dan di sebalik pintu utama rumah, dua lelaki memasang telinga sejak tadi sedang ketawa terguling-guling. Azmi pegang perut. Izham tepuk dinding.



”Amar panas, bai.” Bisik Izham kepada Azmi. Lelaki itu hanya mengangguk mengiyakan sebelum meyambung tawa.



“Naik dulu.” Syahir melangkah laju meniti anak tangga ke tingkat atas pelbagai rasa.



“Bukan awak dah makan ke tadi?” Soal Aqilah. Muka Amar ditenung. Baru je satu jam lepas dia menghidangkan makanan kepada lelaki itu. Takkan dah lapar balik kot?



”Lapar lagi.” Amar muka manja. Mata dikelip-kelip sambil tersengih comel.



”Yela-yela. Saya sediakan untuk awak sekali.”



Dear. Kitorang pun lapar jugak.” Suara Azmi dengan Izham yang baru melangkah masuk ke dalam rumah bergema serentak. Masing-masing tersengih nakal.



Aqilah makin blush! Tiga-tiga sama je perangai!”Okay.” Katanya sepatah sebelum melulu masuk ke dalam dapur.



”Dear, hebat la kau.” Izham tepuk belakang Amar.



”Abang, panas hati ke?” Sela Azmi pula.



“Dear, chill ar. Si Syahir tu budak je pun.”



“Abang, diorang kawan je tu. Rilex ar. Jangan gelabah.”



“Dear...”



“Diam sebelum aku lempang!”



Dan... satu rumah bergegar dengan gelak ketawa dua lelaki.


**********************************************************8

here new n3 BADSD... hepy reading.. HnC? coming soon... InsyaAllah... (^_*).. hepy reading....


p/s :- 1 test esok.. wish me luck okeh? makaseh...

27 comments:

  1. comey!!!nsib amar pndai, x biar je...gud job amar.haha
    zarith, chaiyok2!!!

    ReplyDelete
  2. Aiyok, Amar dh jeles..:D
    Kureng btul Izham ngan Azmi tu..bleh dok perli2 bagai..haha

    ReplyDelete
  3. happynye akak finally ada entry..
    best sangat-sangat entry ni..
    org lelaki mmg panggil kawan dia "bai" ke hah?
    sbb hubby akak pun selalu guna perkataan ni bila cakap ngan kawan dia..


    apple, your wording ni menariklah ..sbb nampak beza ayat perbualan lelaki and perempuan..
    keep it up...

    rajin-rajin lah update entry..

    tq so much...

    ReplyDelete
  4. ha ha ha..
    lwak seyh..
    thx 4 d new n3
    smbg2..

    ReplyDelete
  5. hahaha..lawak giler time azmi n am perli2 amar..
    haa..kan amar dh jeles dh..kihkih..

    ReplyDelete
  6. suke2..smbung lagi ekk

    ReplyDelete
  7. yea dah ade entry..bestnyer..!
    samb cpt2 ek..kiter suka la citer ni...

    ReplyDelete
  8. hahaha...
    lawak je tgk amar jeles..
    kak zarith dah wt sy gelak2 ..
    smpai tak terasa sakit kat badan ni..hehehe...boleh wt penawar lah.

    ReplyDelete
  9. Hehehe,,,,
    Amar jeles,,,
    Comey,,,
    Amar wt aksi romantic,,,,

    ReplyDelete
  10. a'ah..bc cite ni mcm ade movie je kt dpn mata..siyes best cite ni..jht gile izham ngn azmi.bkn nk support, bt main ade lar.sian amar..sbr ye amar..pikat qilah tu btl2..biar cair.hehe..neway, really nice n3.

    ReplyDelete
  11. haha..best la n3 nie..ske2..izham ngan azmi lwak la..haha..amar dh jeles..gud luck 4 the test..waiting 4 new n3 ^^

    ReplyDelete
  12. tak sabar nak tau ending dia..wah lepas nih ammar kena 'pasang' strategy kaw2 pikat si cekebom!

    ReplyDelete
  13. Wah! rasa tercabar si amar nii.. mana boleh biarkan.. yang tersayang layan org len lebih dr kita..

    ReplyDelete
  14. dah terhabis senyum sampai ke telinga bila bac anie... hahahahhaa
    hahaha..nak gelak

    ok dah

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. pergh!! amar gile berasap2 telinga tahan cemburu..
    suka2 bila die dah tunjuk cemburu..
    dear.. abang.. kemain lagi amar ni.
    haha..
    cpt2 sambung..

    gd luck for ur test.. do ur best!

    ReplyDelete
  17. amar panass!! haha.. tp x puas ati btol ar sbb nnti ade je yg kaco hubungan qilah n amar. hukhuk..

    ReplyDelete
  18. mai dah watak ke 3.
    haha. suka bila amar jeles.
    izham and azmi kejam kot :)

    ReplyDelete
  19. adusss!! jelez gillos amar eh??
    hahahha
    tp cian gk an kt cekeding tu..
    hermm nasib laa..
    nak wt cmner..adey laa..
    sedey ar plak biler da tau feeling syah kt qilah..h

    tp gelak ttp gelak..
    kah3!!
    gila lawak ar 3 ketoi ni...
    kui3

    ReplyDelete
  20. la...rapat abis qilah ngan syahir...

    woowww...amar dah panas..
    dear???abang????
    nexpected...

    time bace n3 nie mmg gelak abis...
    rase nak pecah perut dah...

    kak zarith...
    biler nak sambung lagi???

    ReplyDelete
  21. azmi pegang perut.izham tepuk dinding.aku berguling2 hentak lntai!
    wuahahaha lwak2 !
    -=kiwie kate=-

    ReplyDelete

toucholic

toucholic

Hot N Cold

Hot N Cold
Apa yang terjadi bila air panas bertemu dengan ais cube?

sweet sours

sweet sours
friendship is a sweet relationship

Bila Amar Dah Suka Dia

Bila Amar Dah Suka Dia
Inilah jadinya bila Amar dah jatuh chenta