Chill Out ~~ ^_* (kalau tak suka lagu boleh stop kt atas ni)

new updated!


new n3 :-)

# Hot And Cold (Bab 5)
# Hot And Cold (Bab 4)
# Hot And Cold (Bab 3)

* my new email (YM, FB) :"carl_aryana89@yahoo.com"

(^__^)

(^__^)

Kalaulah Hot n Cold dapat peluang ke untuk ke versi cetak.. apa kata kalian?

Tuesday, April 19, 2011

TOUCHOLIC 14

BAJU kurung cotton warna ungu bermotif bunga-bunga kecil warna pink yang tersarung pada badan sendiri dibelek. Rambut yang disanggul kemas dirapi dengan tangan. Anak rambut yang terjuntai ditolak ke bahagian tepi dahi. Sesekali kedengaran keluhan terlepas dari bibir mungil itu. Orang yang ditunggu-tunggu masih belum tiba. Walaupun peratus kehadiran insan yang diharapkan itu hanya 0.01 %, namun dia tetap mengharap. Perbualan dia dengan Izzat siang tadi mengimbas kembali.


“Budak sweater putih...”


“ Yang pegang payung warna hijau...” Ayat Irdini disambung tenang. Hanya tiga saat, wajah putih bersih itu dikerling sebelum pandangan kembali ke halaman buku. “Ada masalah dengan aku lagi ke?”


Dia terdiam sekejap. Peristiwa semalam mengimbau diingatan. Dia jadi malu serta merta. “Err...” Irdini cuba untuk bersuara namun dia rasa gugup. Hati mula tak tenang. Dan dia tak tahu kenapa.


Izzat yang tenang dengan pembacaannya, hanya membiarkan gadis itu berdiri terpacak di sebelah. Dia menghulurkan tangan bila otak disapa sesuatu.


“Huh?” Melihat huluran tangan kanan Izzat itu, Irdini jadi hairan. Walaupun lelaki itu tidak memandangnya, dia tahu huluran tangan itu memang khas untuk dia. “Kau nak... pegang... tangan aku ke?”


Soalan itu membuatkan Izzat laju menoleh mendapatkan muka Irdini. Hujung bibir terangkat. Sinis. “Kau memang suka perasan, ke?”


Ternganga sekejap dengan pertanyaan maut itu. Namun ngangaan dia menjadi lama dan makin besar bila otak sudah memproses risiko soalan sendiri sebentar tadi. Dan dalam masa tak sampai satu saat, muka sudah berubah merah. Berkedut tahan rasa. Bodoh lagi!


“Empat puluh lima ringgit enam puluh sen.” Tanpa mempedulikan rasa malu si gadis, dia bersuara. Tangan digerak-gerak.


“Oh! Hutang!” Dia terjerit sedikit. Baru teringat yang dia berhutang dengan budak sweater putih ni masa beli barang dekat kedai 7E malam semalam. Tepuk dahi dua kali. Asal la boleh lupa pasal hutang dia? Eeesh! Mesti dia fikir aku ni jenis yang susah nak bayar hutang. Hadoi... Pantas zip beg sandangnya dibuka. Purse diseluk keluar lalu dibelek. Alamak! Aku belum cucuk duit la. Cemana ni? Hah! Yannnn...


“One minute. I’ll be back.” Katanya pada Izzat seraya berlalu mendapatkan Izyan yang sejak tadi tidak lepaskan pandangan dari dua insan itu.


“Amacam? Done?” Soalan itu dulu yang diterjah bila Irdini menghampirinya.


“Belum cakap lagi.”


“Hah!?” Tersentak sekejap. “Dah tu?”


“Pinjam RM45.60. Balik karang aku bayar.”


“Kena bayar dia dulu ke baru boleh cakap?” Izyan nampak keliru. Perbuatan Izzat yang menghulurkan tangan pada Irdini yang membuatkan soalan itu diutarakan.


“Aku nak bayar hutang dia la.” Beritahu Irdini kalut-kalut.


“Hutang apa?”


“Yang semalam aku cerita tu. 7E...”


“E-jat? Dia ke budak E-jat tu? Yang buku law...”


“Oh tolonglah, Yan. Sekarang bukan masanya kau nak berangan berlakon dalam NCIS. Aku tengah kalut ni. Kau boleh cepatkan masa aku tak?”


“Ye...ye. Kejap aku tengok ada ke tak.” Melihat Irdini yang kalut itu membuatkan dia juga ikut kalut. Purse dibuka. “RM50 boleh? Ada sekeping ni je.”


“Alhamdulillah... Sayang kau giler la, Yan.” Not RM50 yang dihulur Izyan diambil. Dia kembali menghadap budak sweater putih yang sedang kusyuk dengan buku di tangan. “Here RM50. And... tak payah balance.” Katanya sambil meletak not warna biru itu di atas buku yang dibaca oleh Izzat.


“Hutang kau RM45.60 sahaja. So, aku hanya akan terima jumlah yang sama. No more and no less.” Dengan riak bersahaja dia berkata. Not RM50 itu ditolak ke tepi.


Melihat lagak kerek lelaki itu membuatkan Irdini jadi bengang. “Kalau macam tu, kau ambik RM50 ni. Bak balik balance RM4.40.”


“Kalaulah aku ada RM4.40 sekarang ni...”


“Kau takde?”


Mengangguk sekali sebagai jawapan.


“Dah tu macam mana?”


Izzat tidak menjawab. Hanya bahu yang dijungkit.


“Eeesh! Takkan aku kena pergi tukar duit ni?”


Sekali lagi dia menjungkit bahu. Mulut terkumat-kamit membaca baris-baris ayat yang tertera dihalaman buku. Dia kembali fokus pada pembacaannya.


Rasa bengang makin bertambah bila melihat lagak tenang lelaki itu. Betul-betul kerek! Urghh! “Kau tunggu sini. Aku pergi tukar duit.” Maklum Irdini berkira-kira ingin berlalu. Dia tidak jadi melangkah bila Izzat sudah berdiri dan menggalas beg kanvasnya. Kerusi ditolak ke belakang. “Kau nak pergi mana?”


“Perlu ke aku bagitahu?”


Aiyakk! Rasa macam kepala kena hentak dengan tong gas. Dia gigit bibir. “Duit kau macam mana?”


Tidak menjawab Dia mula mengatur langkah.


“E-jat!”


Langkah terhenti bila namanya disebut. Tidak berpaling. “Kau bukanlah family. Bukan jugak kawan rapat. Jangan panggil aku dengan nama tu.”


“Dah nama tu yang tertulis dekat buku kau.”


“Bila boleh dapat buku aku balik?” Izzat menyoal. Tali beg yang melurut dari bahu ditarik kemas. Buku Constitutional Law in Malaysia and Singapore yang sudah lama hilang mengimbas di kepala.


Soalan Izzat itu berjaya mengundang idea di kepala Irdini. Serta merta dia mengukir senyum. Langkah diatur mendapatkan Izzat yang berdiri lima langkah dari kedudukannya.

“Aku akan kasi balik buku kau tu tapi dengan syarat.”


Izzat pegang leher yang terasa sengal. Kemudian pipi ditolak ke kanan dan kiri menghasilkan bunyi. Kruk! Kruk! Kehadiran Irdini di sebelah tidak dihiraukan.


Kad kecil yang diberi oleh Amanda tadi dikeluarkan dari poket seluar. “Tolong jadi partner aku malam ni. Pergi party hari jadi musuh aku. Malam ni saja. Tak sampai dua jam. Tolong... Aku harap sangat kau setuju. Nah... her address.” Lancar dia merangka ayat. Kad kecil itu diselit pada buku Izzat. Muka lelaki itu dipandang. Dengan riak belas kasihan dia menyusun sepuluh jari. “Tolong aku, eh?”


Izzat menyungging senyum. Sangat sinis. Muka Irdini dipandang dengan pandangan jelik. “Apa yang buatkan kau rasa aku akan setuju?”


“Sebab aku yang mintak tolong.”


“Kau siapa dengan aku? Tak ada sebab aku perlu setuju dengan idea bodoh kau tu.”


Suara Izzat kedengaran lembut tapi berbaur tegas ditelinga Irdini. Kata-kata Izzat itu membuatkan dia jadi malu. Namun kerana kulit muka tebal, maka dia tidak akan mengalah.


“Budak sweater putih! Tolonglah setuju. Aku kacau kau kali ni je. Sumpah sekarang aku tak ada kawan lelaki yang layak dibuat partner untuk malam ni. Aku dah cuba nasib dengan benda ni...” Tin minuman dilayang depan mata Izzat. “Aku golekkan tin ni tadi dan ‘dia’ berhenti dekat kaki kau.”


Izzat agak tergamam dengan pengakuan jujur Irdini. “Dengan tin minuman pun kau boleh cari partner? Kalau macam tu... do it again. ‘Dia’ akan berhenti dekat kaki orang lain pulak.”


“Masalahnya aku nak kau! Bukan orang lain.” Tanpa sedar kata-kata itu melompat keluar dari mulut. Tersedar dengan keterlanjuran itu, Irdini terus tutup mulut dengan tapak tangan. Sejujurnya, bukan niat dia hendak menuturkan kata-kata bodoh itu. Ia terlontar sendiri. Lagipun Izzat pilihan pertama tin saktinya sebentar tadi. Dan dia adalah orang yang akan berusaha mendapat sesuatu yang diingini. Apa yang dia nak, itulah yang dia akan dapat. Akan berusaha untuk mendapatkan. Terkebil-kebil dia merenung muka Izzat yang sudah berubah riak.


“Kau tau tak yang aku tak boleh kalah dengan dengan minah-gedik-Malaya tu? Aku tak boleh! Bila tengok senyum sinis dia dekat aku, aku rasa macam nak cakar-cakar je muka dia. Bila dia senyum megah depan aku, aku rasa macam nak lapah kulit dia lepas tu kasi kucing dekat lorong gelap makan. Bila dengar dia ketawa dengan kekalahan aku, aku rasa macam... macam... macam nak tikam orang! Kau faham tak perasaan aku? Aku tak boleh kalah dengan dia! Dari dekat matrik lagi dia tak jemu-jemu cari pasal dengan aku. Hina aku. Buli aku. Perlekehkan aku ikut sedap hati. Aku tahu aku tak ada sesiapa dekat sini. Parents pun dah lama meninggal. Ada abang tinggal jauh. Apa dia fikir aku lemah sangat ke, hah? Ingat aku nak biarkan je dia buat aku suka hati? Sumpah! Aku memang benci dia. Kau faham, tak?”


Izzat picit dahi dengan luahan penuh perasaan gadis itu. “Masalah betul.” Kehadiran Irdini membuatkan dia jadi serabut. “But still, my answer is... NO.”


“Kau kena setuju. Wajib! Kalau tak, aku koyak buku kau. Jangan lupa yang buku kau ada dengan aku.” Nada Irdini kian meninggi. Pujukan lembut tak makan saman, dia bertindak ke arah pujukan yang berbaur ugutan. Pandangan kerek Izzat dibalas dengan riak kerek juga.


“Kalau kau koyak buku aku, novel kau macam mana? Aku kena bakar ke?”


“Wei! Don’t you ever dare to touch my novel!” Soalan Izzat itu mendatangkan amarah Irdini. Dua mata bertentangan. Izzat nampak tenang. Irdini nampak bengang.


Izzat melebarkan senyuman sinis. Kening dijungkit-jungkit. Sengaja ingin menambah sebal gadis di hadapannya itu. Dua saat kemudian, dia berlalu meninggalkan Irdini yang berombak-ombak dada menahan rasa.


“Aku tunggu kau! Pukul 8.30 malam dekat pintu pagar alamat tu! Kau wajib datang!” Dia melaung bila Izzat sudah melangkah meninggalkan dia tanpa jawapan yang pasti.


Perbualan di kafe petang tadi hilang. Dia kini sedang berdiri di sebelah kiri pintu pagar banglo dua tingkat yang megah berdiri. Sudah pukul 9.40 malam. Orang yang ditunggu tetap tak tunjukkan muka. Bila dikenang kembali perbualan dia dengan Izzat tadi, membuatkan dia rasa yakin bahawa lelaki itu tidak akan datang. Pada awalnya, otak dia ada berfikir untuk mencari seorang lelaki untuk dibuat ‘spare tyre’. Tapi hatinya tidak bersungguh-sungguh meminta dia meneruskan niat itu. Hatinya hanya berkata yang Izzat adalah calon yang paling layak untuk dibuat teman pada malam ini. Kalau ditanya kenapa... dia akan jawab tak tahu. Dia sendiri masih tertanya-tanya.


Tiang pagar diurut. “Dia takkan datang.” Dia mengeluh perlahan. Anak rambut dimain-main. “Eeesh! Asal nak kecewa pulak? Dari awal dah agak yang dia takkan datang. Kenapa kau still berharap, Nini?” Rasa kecewa dibuang jauh. Pipi ditepuk- tepuk untuk menyedarkan diri sendiri. Dia pelik. Dia keliru. Kenapa dia perlu mengharapkan kedatangan Izzat pada malam ini sedangkan Izzat bukanlah siapa-siapa baginya. Bukan family. Bukan kawan. Bukan kenal lama pun. Baru semalam je dia sedar kehadiran Izzat di muka bumi ini walaupun dia pernah terlanggar Izzat sehingga mereka tertukar buku tempoh hari.


Sepuluh minit berlalu lagi, penantian belum berakhir. Dan dia yakin takkan berakhir pun. Akhirnya dia mengambil keputusan untuk meninggalkan banglo dua tingkat itu. Dengan langkah berhati-hati dia cuba menyelinap keluar dari balik pagar. Mata meliar sekeliling untuk pastikan keadaan line clear. Bila betul-betul selamat, dia terbongkok-bongkok menapak ke jalan. “Amanda, kali ni aku kalah. Lepas ni, jangan harap aku nak kasi peluang untuk kau gelak sinis depan aku lagi!”


“Nini?”


Langkah mati. Suara itu. Dia berpaling ke belakang. Wajah itu... dia kenal. Kenal sangat! Tak guna betul! Bibir digigit geram. “Hai...” Dia terpaksa menyapa walaupun dia tak pasang niat itu. “Happy birthday.” Sambung dia lagi dengan senyuman yang dibuat-dibuat.


“Thanks.” Mata Amanda meliar ke kanan dan kiri. “Bf kau mana?”


Irdini telan liur. Kenapa soalan itu yang ditanya dulu? Merangka ayat untuk membalas.“Tak datang. Tak dapat datang. Ada emergency kes.” Walaupun dia tahu yang Amanda sampai mati pun takkan percayakan alasan itu, namun dia masih ingin cuba menipu.


“Tak dapat datang atau... tak ada?” Syakila yang baru muncul dari dalam rumah bersama enam orang yang lain menyampuk tanpa diundang.


Terpempan sekejap melihat imej yang ditonjolkan oleh lapan orang wanita yang berdiri di hadapannya. Masing-masing bersarungkan gaun yang beraneka corak. “Cakap wajib pakai baju kurung.”


Amanda ketawa. Dan ketawa itu betul-betul buat Irdini rasa macam nak hentak kepala minah-gedik-Malaya itu dekat pintu pagar lima kali tanpa henti. Biar sewel setengah abad! Urghh!


“Syarat tu hanya untuk kau je.”


“Kau tipu aku?”


“Kau percaya aku?”


Telinga Irdini mula berasap. Rasa bengang menjolok dada. Amanda yang masih ketawa bersama teman-teman segediknya itu direnung tajam. “Kau memang tak guna!”

Pekiknya kuat. Dia sudah berkira untuk meninggalkan tempat itu. Lagi lama dia di situ lagi besar kemungkinan untuk dua wanita akan bergusti di khalayak ramai sekejap lagi.


“Am I late?”


Satu suara yang baru muncul tiba-tiba itu berjaya mematikan ketawa lapan kepala. Semua mata memaku pandangan pada tubuh yang berdiri di belakang Irdini.


Irdini berpaling. “Kau!” Putus nafas. Mulut ternganga seketika. Wajah yang amat diharapkan kehadirannya di sini kini berdiri di depan mata.


Lelaki itu seperti biasa. Lebih suka bersikap tenang sambil membalas pandangan terkejut Irdini yang macam tengah tengok kuda tunggang orang.


“Kau siapa?” Amanda menyoal pantas lelaki yang berhud dikepala itu.


“Izzat.” Dia memperkenalkan diri. Tiada senyuman yang disungging. Muka nampak tenang. “And... I’m with her.” Mata mengerling Irdini dua saat.


Ayat terakhir itu membekukan semua tubuh di situ. Dan yang paling beku adalah Irdini. Keras macam baru kena simbah dengan satu tin besar gam kasut.


“Jadi betul lah kau ada boyfriend?” Soalan itu dituju pada Irdini. Amanda masih inginkan kepastian.


Dengan rasa terkejut yang masih berbaki, dia mengangguk lambat-lambat. Lega. Kehadiran Izzat itu betul-betul buatkan dia lega. Rasa macam baru terlepas dari tahanan lanun dekat Laut China Selatan. Dan semestinya lanun itu bertopengkan wajah Amanda. Sangatlah mengerikan.


“Jom?” Izzat memberi isyarat pada Irdini untuk berlalu dari situ.


Irdini yang memahami isyarat itu tersenyum ceria. “Aku mintak diri dulu. Thanks for the invitation.” Katanya pada Amanda. Kini dia sudah mampu mempamer riak megah pada gadis itu.


Tanak masuk dulu ke? Izzat, you tanak makan dulu?” Izzat yang sedang menanti Irdini dipelawa dengan ramah.


“No thanks.” Balas lelaki itu tanpa mengangkat wajah. Batu-batu kecil atas jalan dikuis-kuis dengan selipar.


“Masuk la dalam kejap. Boleh kita borak-borak.” Amanda masih tidak berputus asa. Dalam hati dia sudah menanam niat untuk mengenali ‘boyfriend’ Irdini dengan lebih rapat. Sesungguhnya bila terpandang wajah dan penampilan lelaki itu membuatkan dia bertambah cemburu terhadap Irdini.


Takpe ar. Aku datang bukan nak makan. Aku datang nak tunjuk boyfriend aku dekat korang je. Lagipun kitorang tak suka tempat yang crowded. Lebih suka yang privasi sikit. Pergi dulu. Daaaaa...” Irdini melambai-lambaikan tangan bersama senyuman yang habis ceria. Dan senyuman itu mampu membuatkan Amanda and the gang rasa macam nak lari terjun KLCC. Izzat yang berada lima meter di belakang didekati lalu lengan sweater lelaki itu ditarik melajukan langkah untuk meninggalkan tempat itu.

******

30 comments:

  1. tolong r weih...ak sangat tak tahan dah dengan cite kau nie...nak lagi...sakit perut tahan gelak...hahaha....

    ReplyDelete
  2. wah.. best giler..
    suke2..
    kak zarith sambung la lagi....
    x sabar la rasanya nk tunggu next n3...

    ReplyDelete
  3. Best....izzat cool sangat...~

    ReplyDelete
  4. huhuhu apasal izzat lmbt?cian nini,tp selamat dtg gak.
    n apasal izzat ni kerek giler?eeeeeeeeee geram gan dia. perangai sama je gan bapak dia.

    ReplyDelete
  5. sib baik izzat dtg gak..
    klw x cian la kat si irdini tuh..
    hihihi...

    ReplyDelete
  6. oooo..
    memang sinis la e-jat nih

    ReplyDelete
  7. wakakakaka..best sesgt!..stail la ejat tu,rasa nak pelok2 je..buat i sengih tak abis2..

    ReplyDelete
  8. seb bek e-jad g... dah jd ala2 wonderpet dah dia... w0nderpet t0 da rescue..hehe

    ReplyDelete
  9. Yes Yes! sukanyaaaaaaaaaaaaaa. Hope Izzat akan suka kat Irdini tu cepat-2 :D

    ReplyDelete
  10. YES YES! Akhirnyaaaaaaa. suka gila. Hope Izzat suka Irdina <3 Hee.

    ReplyDelete
  11. pergh..macho..
    suka ya datang lambat2 enci ejat

    ReplyDelete
  12. Akhirnya E-Jat jd jugak hero NINI. hehehe...

    ReplyDelete
  13. wooooo...hehe...x smgka izzat prgi jua...haha...pepe pn...sweet diaorg nie....
    smbung lgi yup...

    ReplyDelete
  14. suke....suke...heheheh...tak saba nk tgu n3 baru.....

    ReplyDelete
  15. best...best...best....... hehehehe.... cik penulis, jgn risau ko merapu cam ner pun kami akan setia membaca hehehehe... nice job!!!!

    ReplyDelete
  16. wah3..sukeeeeenye..izzat jd hero tu..nmpk cm kerek habis xmo tlg,alik2 muncul jugak..hehhe..mmg sebijik anak bapak la ejat ni...coollllll semedang..nk lg..cpt2 update erk zarith..(^_^)v

    ReplyDelete
  17. mkin best cter nie!...smbg lg ye,plizz..heheheeee..

    ReplyDelete
  18. ohhh ejat...awak sgt2 la hot!!..buat sye tk tdo lena je..zarith,jgn lama2 ye..smbg cpat2 tau.rndu plak ngan razin n wawa..

    ReplyDelete
  19. frog princess (niea)April 21, 2011 at 12:28 PM

    best..cool semedang je mamat tuh kan.. yang nini tu lak, kalut semacam.. dah macam aku plak..(gurau je) thanx..wat byk2 lagi ye apple violet... (ahaks mcm kepala kau komputer lak ye)but..seriously...nice..ur are good.. tak puas baca.. aku boleh ulang hot n cold 100x pun tak bosan.. he he he

    ReplyDelete
  20. sya prefer kisah najwa...suka dgn perangai die...please tulis pasal wawa and razin byk2 ye...=( dlm entri 14 xde langsung psal razin and najwa..

    ReplyDelete
  21. izzat is so kuwl! suka2! more2!

    ReplyDelete
  22. arrggghhhh!!!!!!!suke3!!..
    cool btul la e-jat tu..
    sama je ngan ayh dy..
    like father like son..hehehe

    smbung2...ngee~~

    ReplyDelete
  23. hahaha padan muka amanda....
    xsangka e-jat nak tlg nini...
    cool!!!

    ReplyDelete

toucholic

toucholic

Hot N Cold

Hot N Cold
Apa yang terjadi bila air panas bertemu dengan ais cube?

sweet sours

sweet sours
friendship is a sweet relationship

Bila Amar Dah Suka Dia

Bila Amar Dah Suka Dia
Inilah jadinya bila Amar dah jatuh chenta